Zašto je sovjetski letački as u Drugom svjetskom ratu obarao i američke avione?
Vazdušne bitke u Drugom svjetskom ratu bile su nemilosrdne. Ovo su priče o tri sovjetska letačka asa. Oni su oborili više neprijateljskih aviona nego piloti britanskog Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva za vrijeme Bitke za Britaniju. Samo su najbolji njemački piloti oborili više neprijateljskih aviona.
Ivan Kožedub
On je sa 64 oborena aviona bio istovremeno najbolji sovjetski pilot i najuspješniji pilot saveznih snaga u Drugom svjetskom ratu.
Međutim, lako se moglo dogoditi da mu prva bitka bude i posljednja. Njegov lovac La-5 oštećen je za vrijeme vazdušnog sukoba sa njemačkim Messerschmittom Bf-109. Na povratku u bazu prijateljska vatra sovjetskih protivazdušnih topova zamalo da ga nije potpuno uništila. Kožedub je ipak uspio sigurno da sleti.
Za Ivana Kožeduba bilo je karakteristično to što je uvijek pokušavao da sačuva svoj avion. Za vrijeme rata je nekoliko puta pogođen, ali nikada nije napustio avion i uvijek je uspijevao da oštećenu letjelicu sigurno spusti na aerodrom.
Najbolji sovjetski as je učestvovao u 120 vazdušnih bitki, ali rijetko se izlagao nepotrebnom riziku. Bio je odličan strijelac i radije je gađao neprijateljske avione s udaljenosti od 200-300 metara.
Među njegovim žrtvama bile su čuvene “štuke”, tj. bombarderi Junkers Ju-87, bombarderi Heinkel He-111, lovci Focke-Wulf Fw 190, pa čak i jedan od prvih operativnih mlaznih lovaca Messerschmitt Me 262.
Možda zvuči nevjerovatno, ali u jeku bitke Kožedub je čak bio prisiljen da se brani od američkih pilota. Nakon što je za vrijeme bitke za Berlin odbio napade nekoliko njemačkih Messerschmitta, naišao je na američke bombardere North American B-25 i njihove prateće lovce koji su greškom mislili da se radi o neprijatelju.
“U koga pucate? U mene?”, prisjećao se s negodovanjem Kožedub mnogo godina kasnije. Primoran da se brani, oborio je dva američka lovca P-51 Mustang.
Drugi put, dok je bio u patroli, oborio je nekoliko američkih bombardera Boing B-17 “Leteća tvrđava” koji nisu reagovali na nekoliko upozorenja nakon što su ušli u vazdušni prostor sovjetske okupacijske zone u Njemačkoj.
Karijera proslavljenog sovjetskog asa nije se završila u Njemačkoj. Pod njegovim rukovodstvom je 324. lovačka vazdušna divizija odnijela 239 pobjeda u Korejskom ratu (1950.-1953.).
Aleksandar Pokriškin
Sa 59 pobjeda Pokriškin se smatra drugim najboljim sovjetskim i savezničkim ratnim pilotom.
Vojnu karijeru je započeo kao avio-mehaničar, ali oduvijek je sanjao o letenju. Pokriškin se 39 puta bezuspješno prijavljivao da ga prebace u školu za avijatičara, ali tek je 40. put njegov zahtjev konačno odobren.
Pokriškin u vazdušnom ratovanju nije vidio samo vještinu koju treba naučiti, nego i nauku. On je brižljivo proučavao dnevnike letenja s detaljima o svakoj bitci u kojoj je učestvovala njegova eskadrila. Pokriškin je bio među nekolicinom pilota koji su shvatali da je taktika sovjetskog ratnog vazduhoplovstva u prvom dijelu rata bila prilično zastarjela i učinio je mnogo za njeno unaprijeđenje.
Aleksandar Pokriškin nije bio neko ko bira lakši put do cilja. Uvijek je pokušavao da napadne vodeći avion u neprijateljskoj formaciji, jer je upravo to bilo najteže.
Njemački piloti su se očigledno užasavali susreta s njim. Priča se da su jedni drugima javljali: “Achtung! Achtung! Pokriškin u vazduhu!”
Ana Kožedub, unuka drugog čuvenog pilota, se prisjeća: “Aleksandar Ivanovič (Pokriškin) nije bio najpopularniji čovjek na zabavama, nije bio srdačan kao djed. Bio je Sibirac, dok je djed abio pravi Ukrajinac!”
“Ratovali su na različitim bojištima i upoznali su se tek poslije rata. Nisu mogli postati prijatelji za vrijeme rata, a u starosti je to obično još mnogo teže. Tako da, uprkos tome što su se sreli više puta, nikada nisu postali bliski prijatelji”, kaže Ana.
Nikolaj Gulajev
Iako je treći na rang-listi sovjetskih pilota, Nikolaj Gulajev je vjerovatno najkonstantniji ratni pilot svih vremena. Naime, u svoje prve 42 vazdušne bitke oborio je 42 neprijateljska aviona. Zabilježeno je da je ukupno uništio 57 aviona.
Iako nije poznat kao njegovi savremenici Kožedub i Pokriškin, za njima nije nimalo zaostajao po talentu i umijeću borbe.
Njegova prva bitka 1942. godine nije čak bila ni dozvoljena. Kada se njemački avion pojavio u blizini njegovog aerodroma, iskusni piloti su poslati u vazduh. Početnik Gulajev im se bez naređenja priključio i oborio neprijateljski bombarder.
Bio je ukoren zbog nedozvoljenog leta, ali odlikovan i unaprijeđen zbog prve pobjede.
Pilot Fjodor Arhipenko, koji je služio s Gulajevom, prisjeća se: “Bio je izuzetan pilot … Nikada nije paničio i znao je da brzo procijeni situaciju … Bio je vrlo hrabar i odlučan, često je dolazio drugima u pomoć i imao je strast pravog lovca.”
Jednom je oborio dva bombardera Junkers Ju-87, a kada mu je nestalo municije, neustrašivo je naletio na treći. Njegov Jak-1 je počeo da pada, ali Gulajev je uspio da ga sigurno prizemlji.
Izvor: hr.rbth.com