Kako je Picasso napravio plakat za “Bitku na Neretvi”: Njegov honorar – 12 flaša vina iz Jugoslavije!
Film “Bitka na Neretvi” Veljka Bulajića iz 1969. najskuplje je ostvarenje snimljeno u SFR Jugoslaviji.
Englesku verziju plakata crtao je Pablo Picasso u zamjenu za – vino iz Jugoslavije.
“Bitka na Neretvi” je peti najskuplji film svih vremena van engleskog govornog područja. Snimanje i postprodukcija trajali su 18 mjeseci.
Picasso je u svojoj karijeri uradio samo dva filmska plakata. Jedan za španski film “Andaluzijski pas” iz 1929. godine, a drugi za “Bitku na Neretvi”.
Priča o plakatu počinje 1964. godine u Monte Karlu, gdje je dokumentarni film Veljka Bulajića “Skoplje 63” dobio Grand prix “Zlatna nimfa” i nagradu kritike. Predsjednik žirija bio je francuski akademik Marcel Achard, koji je za vrijeme festivala stanovao kod svog prijatelja Picassa i pokazao mu kopiju filma u njegovom studiju.
Picasso je došao na završnu svečanost festivala i čestitao Bulajiću. Nekoliko godina kasnije Bulajić je Picassovom agentu u Parizu predložio da zamoli Picassa da napravi plakat za film “Bitka na Neretvi”. Pogledavši film i proučivši dešavanja u filmu, Picasso je potvrdio da će napraviti plakat, ali da će uzeti dio iz svoje slike Sabinjanke i zatražio samo da boja plakata bude crvena. On nije tražio nikakav honorar, a jedini zahtjev mu je bio da dobije 12 boca vina iz Jugoslavije.
Inspiraciju za filmski plakat, Pablo Picasso je našao u mitu o Sabinjankama, koji je bio motiv više njegovih slika. Ovaj plakat ima sve karakteristike Picassovog kubizma. Njegova geometrijska struktura nosi istinsku monumentalnu uzvišenost i nizom snažnih likova podsjeća na agoniju i apsurdnost rata. Jaka crvena boja plakata simboliše herojstvo, stradanja, krv i borbu za slobodu. Plakat za film “Bitka na Neretvi” je štampan u ograničenom tiražu i svaki primjerak je potpisao Picasso na poleđini.
“The New York Times” je u nedjeljnom broju štampanom u 1.200 000 primjeraka, objavio taj plakat.
Prije premijere filma razvila se rasprava o tome kome će originalni plakat pripasti. Bilo je ideja da bude u Saveznoj skupštini, u Izvršnom vijeću ili u Titovom kabinetu. Plakat je ipak zadržao Bulajić jer ga je i platio. Koštao je, kako smo naveli, 12 flaša vina, jer toliko je Picasso i tražio. Reditelj mu je nabavio i poslao kolekciju vina iz Srbije, Dalmacije i Makedonije.
Izvor: noizz.rs