HAOTIČNA ISTORIJA ‘CRNOG PETKA’: Kako je nastao najveći praznik konzumerizma?
Crni petak odnosno na engleskom Black Friday, dan velikih rasprodaja poslije Dana Zahvalnosti u Sjedinjenim Američkim Državama, praznik je koji sve više postaje popularan i u svijetu
Crni petak je kao praznik izmišljen u SAD, a kasnije se odomaćio i širom svijeta, kao dan kada trgovci daju zaista nevjerovatna sniženja na svoju robu, a ljudi se stiskaju u redovima u radnjama, tržnim centrima, kako bi, za simboličnu cijenu, kupili najčešće nešto što im uopšte ne treba, samo zato što je jeftino da jeftinije ne može biti. U doba interneta, u trku se ukčjučila i online kupovina koja kako na globalnom nivou, tako i kod nas, bilježi ekspanziju.
Postoje brojne teorije o porijeklu praznika i njegovog imena.
Prema zvaničnoj verziji, tokom pedesetih godina prošlog vijeka, policija Filadelfije koristila je ovaj termin kako bi opisala haos koji je nastajao kada se horde kupaca, ljudi iz drugih gradova i turista, sliju u sam grad uoči velike subotnje utakmice između rivalskih timova “Army” i “Navy”, koja se u ovom gradu održavala svake godine.
Petak pred utakmicu, filadelfijski trgovci na malo su koristili kako bi snizili cijene i poboljšali prodaju svoje robe. Međutim, ono što je trebalo da bude praznik kupovine, pretvaralo se svake godine u haos: policija nije smjela slobodno da izađe na ulice Filadelfije tokom tog perioda, zbog razuzdanih navijača koji su u isto vrijeme koristili i priliku za “omanje” kupovine ali i incidente, krađe i nasilje.
Za one koji su skloni da ne vjeruju u zvaničnu liniju istorije, postoji i mračnija nezvanična verzija prema kojoj se prvo pominjanje “Crnog petka” dovodi u vezu sa običajem s početka 19. vijeka, kada su, prvog petka poslije Dana Zahvalnosti, vlasnici plantaža na Jugu kupovali i prodavali robove po “sajamskim cijenama”.
Postoji takođe i priča o dva finansijera sa Wall Streeta koji su 1869. godine odlučili da kupe što veću količinu zlata na berzi, nadajući se da će tako cijene naglo skočiti i da će oni, zatim, prodati kupljeno zlato. Međutim, oni su tim potezom gurnuli berzu i sve dionice u slobodan pad, izazvavši opšti bankrot.
Iako zbog negativnih konotacija mnogi ljudi u svijetu bojkotuju “Crni petak” – neki zbog istorije, a neki zbog masovne konzumerističke prirode praznika – Black Friday je stekao globalnu popularnost početkom novog milenijuma i od tada je u ekspanziji.
Tako danas, u našem potrošačkom društvu imamo i produženi Black Friday koji traje i tokom vikenda, a sniženja najčešće počinju i po čitavu sedmicu prije samog petka. Uz to, prvog ponedjeljka nakon Crnog petka obilježava se i Cyber Monday – dan kada online trgovine snižavaju svoje cijene.
Izvor: serbiantimes.info