Evo kako prepoznati šta je kopija, a šta je original
Mnogi poznati brendovi se danas kopiraju i prodaju kao ‘originalni’. Najčešće se kopiraju farmerke, majice, trenerke i patike
Nijedna kompanija ili privredno društvo koje je zaštitilo žig ili ima neko drugo pravo intelektualne svojine (industrijski dizajn, roba sa oznakom geografskog porijekla) ne prodaje robu na pijaci, bilo da je pijaca registrovana ili ne, ne prodaje na tezgi.
Originalna roba se prodaje u objektima koji imaju istaknutu firmu kako bi potrošač znao od koga kupuje robu.
Prodajni objekat treba da ima jasno istaknuto radno vrijeme, u cilju sigurnosti potrošača. Zatim, roba u prometu treba da ima jasno, nedvosmisleno, čitljivo istaknutu cijenu. Za prodatu robu trgovac uvijek izdaje fiskalni račun. Roba u prometu koja je original mora da ima deklaraciju, uvijek na lokalnom jeziku, iz koje se potrošač informiše o vrsti robe, proizvođaču, sastavu, načinu održavanja, roku (kada postoji rok), zatim uvozniku ako je roba uvezena, proizvođaču, zemlji proizvodnje. Deklaracija se mora nalaziti na robi, odnosno na njenom pakovanju.
Ako su svi ti faktori ispunjeni, velika je vjerovatnoća da je roba originalna.
Za one koji su i dalje nepoverljivi, pregledom robe, sa velikom pouzdanošću se može utvrditi da li je u pitanju kopija ili ne.
Kupac treba da obrati pažnju na to da je roba kvalitetna, da su ivice obrađene, da nisu oštre, da su definisane, da se nigdje ne vidi lijepak, da je boja postojana, da su slova na robi jasna, čista, vidljiva, neumrljana, da su tekstovi na stranom jeziku tačno napisani, kako na samoj robi tako i na etiketama ušivenim na robi, da su svi dodaci kompatibilni, pričvršćeni, da su paspuli, trake, dugmad dobro ušiveni, da je svaki konac do kraja ušiven u zavisnosti od prirode robe.
Budite oprezni, danas se falsifikuje skoro sve: odjeća, obuća, lijekovi, hrana, pića, igračke, tehnička roba, galanterija … Naročito se falsifikuje roba koja je moderna, popularna i atraktivna.