Napokon vraćena tomahavk-lula poglavice “Medvjeda koji stoji” pripadnicima plemena Ponca
Nepravda nanesena Indijancima je dobro poznata, no domorodačko stanovništvo još uvijek se bori za svoj dignitet.
Dana 3. jula 2022. Muzej arheologije i etnologije Peabody Univerziteta Harvard vratio je indijanskom plemenu Ponca njihov vrijedan ceremonijalni predmet tomahavk-lulu.
Preseljenje plemena Ponca
Da bismo objasnili kako je taj predmet završio u rukama bijelaca moramo se vratiti u 19. vijek. Pleme Ponca je živjelo na području Nebraske, ali je odlukom savezne vlade bilo prisiljeno na preseljenje na područje Oklahome. Na tom dugom i iscrpljujućem putu velik je broj pripadnika plemena izgubio živote. Sam poglavica nazvan imenom “Medvjed koji stoji” na tom je putu ostao bez žene i kćeri. No ni nakon dolaska u Oklahomu stvari se nisu bitno popravile jer je članove plemena poharala malarija i pobila trećinu preseljenog stanovništva. Među žrtvama je bio i najstariji poglavičin sin koji je umro na samom početku 1879. godine.
“Slučaj ‘Medvjeda koji stoji’ protiv Crooka”
Kako je sin “Medvjeda koji stoji” prije smrti poželio da njegovi ostaci počivaju u zemlji predaka, otac i dio njemu najbližih ljudi krenuli su tokom ciče zime na put, dugačak nešto malo manje od 1.000 kilometara, prema rodnoj Nebraski. Kako nisu imali dozvolu savezne vlade za povratak i napuštanje rezervata na tom ih je putu uhapsio i zatvorio general George Crook. Obzirom da Indijanci nisu imali građanska prava nisu mogli podnijeti nikakvu žalbu te su se našli u “šah mat poziciji”, no u pomoć su im priskočila dva sposobna advokata John Lee Webster i Andrew J. Poppleton. Zahvaljujući njihovoj požrtvovanosti i elokventnosti domorodačkom je stanovništvu priznato pravno postojanje. Tome je potpomogao nedugo prije toga izglasan 14. amandman američkog ustava, a na koji su se ovi sposobni advokati pozvali. U pravnoj istoriji ovaj je proces zapamćen pod imenom “Slučaj ‘Medvjeda koji stoji’ protiv Crooka”.
Kako je tomahavk-lula završila na Harvardu?
Poglavica se uspio vratiti u zemlju svojih predaka i pokopati sina, a kasnije se zahvalio jednom od advokata darovavši mu vrijedan ceremonijalni predmet svog naroda. Darovana tomahavk-lula služila je dijelom kao oružje, a dijelom kao lula.
Naime, nakon smrti advokata Webstera predmet je prvo završio u rukama privatnog kolekcionara, a potom je više puta mijenjao vlasnike da bi završio u harvardskom muzeju 1982. godine. Kako dar nije ostao u porodici Webster pripadnici plemena su odlučili da je vrijeme da se predmet vrati kući. Iako je pleme zadovoljno ovim činom između njih i Harvarda ima još puno neriješenog posla jer se na Univerzitetu čuvaju i ostaci brojnih domorodaca. Ovo je samo jedan, ali važan korak u ispravljanju prošlosti, za koji potomci pripadnika ovog plemena kažu da je bitan u emocionalnom iscjeljivanju domorodačkog stanovništva.
Piše: Sonja Kirchhoffer
Izvor: povijest.hr